17de dag Sangüesa - Estella 89km

3 juni 2022 - Estella, Spanje

Vanmorgen een verfrissend buitje bij het opstaan maar algauw mooi fietsweer en na de middag eigenlijk te warm om te fietsen: 30 - 33°C..

Om 7 uur zaten we op de fiets om de warmte voor te zijn.

Vandaag fietsten we door een zeer mooi stiltegebied. Bijna 40km lang geen auto's, geen mensen en verlaten dorpjes. Vanuit Sanguesa reden we op een grindpad langs het water door 2 pikdonkere tunneltjes . Het grindpad leidde ons door de kloof van Lumbier. Wat een natuurpracht! De vale gier die daar zijn habitat heeft hebben we echter niet gezien. Bij het verlaten van de kloof komen we in putterstjesland, vele distelvinkjes houden ons langs de weg gezelschap. We vroegen ons al af vanwaar de asperges komen bij ons avondeten, vandaag kregen we daar een antwoord op.  Grote aspergevelden kruisten ons pad. Bij het binnen rijden van Puente La Reina staat een pelgrimbeeld ons op te wachten. In de st Jacobserk zijn we een sello (vanaf nu dus geen tampons meer) gaan vragen.  We verlaten het stadje via de bekende pelgrimspoort en rijden over de eeuwenoude brug. Het blijft klimmen en dalen onder een loden zon tot Estella.  Hier besluiten we te overnachten in de grote albergue Capuchinos waar er ook privé kamers zijn. Nu dus geen snurkers links en rechts. We wandelen naar het centrum van Estella en genieten van een fris biertje.  Morgen wacht ons weer een klimdag. Tot morgen.

1. Frank & Veerle:
    3 juni 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie toch! En zo te zien is de sfeer nog altijd opperbest.
    En nu, in Spanje, kunnen jullie naar hartenlust Spaans met een Guatemalteeks accent spreken! Intussen volgen wij jullie op de voet en kijken zelfs vooruit naar wat nog komen zal. Komen jullie ook voorbij Burgos? Dan kunnen jullie het graf van El Cid bezoeken, de vleesgeworden Spaanse ridderlijkheid waarover we in onze humanioratijd het boekje van Corneille moesten lezen... Hoewel, misschien mijden jullie de steden en loop El Camino eerder langs godvergeten paadjes...
  2. Fabienne & Rudy:
    3 juni 2022
    Jullie volgen een zeer mooie fietsroute.
  3. Guy en Gerd:
    3 juni 2022
    Jullie route wordt enerzijds wel lastiger , maar anderzijds heeft de omgeving wel meer te bieden en te bezichtigen. Wij volgen nog steeds vanop de eerste rij!
  4. Pauwels Ria:
    3 juni 2022
    Mooie landschap om door te fietsen , succes morgen en hopelijk de wind mee ! Grt Ria
  5. Johan De Mild:
    4 juni 2022
    Het komt steeds dichter, waarschijnlijk ook elke dag een beetje zwaarder. Het blijft boeiend om jullie te volgen.
  6. Meeus Lode:
    4 juni 2022
    Na 17 dagen “travakken” gaat het jullie blijkbaar nog steeds goed af. Nog effe op de tanden bijten!