20ste dag Santovenia - Fromista 105km

6 juni 2022 - Frómista, Spanje

Vandaag zou het ideaal fietsweer geweest zijn maar de westenwind besliste daar anders over.

We starten al vrij vroeg om te kunnen ontbijten in Burgos.  Een stevige klim van 14% verraste ons en zette ons even te voet. In Cardeñajimeno zien we weer ooievaarsnesten op de kerktoren en ook een standbeeld van El Cid. Via een mooi fietspad langs de rivier fietsten we Burgos binnen. Op de plaza del Cid nemen we nogmaals een foto van deze stoere krijgsheer. Juist voor de kathedraal staat een mooi beeldje van een dame die kastanjes poft. De kathedraal zelf is groots en overweldigend.  We schieten nog enkele foto's in Burgos en fietsten dan verder langs uitgestrekte akkers met in de bermen steeds weer andere bloemen o.a. de Wouw. Een voor ons onbekende plant uit de Resedafamilie. Verder ook een mooi blauw bloemetje, mogelijks smal vlas maar obsidendify twijfelt. De meeste vogels die we al gezien hadden laten zich vandaag terug zien: de hop, de gekuifde leeuwerik, de roodborsttapuit, de putters en nog enkele anderen.

Net voor Hontanas passeerden we de ruïnes van het historische hospitaal van San Juan. 2 stappers met ezel gaan hier overnachten.  Soms kleurden de velden rood van de papavers. We rijden de provincie Palencia binnen over een historische brug over de Rio Pisuerga. Bij het binnenrijden van Fromista passeerden we de sluisen van het Canal de Castilla.

Omdat we pas rond 17u op zoek gingen voor een slaapplaats moeten we nemen wat er nog vrij is. Hopelijk niet te veel  snurkers deze nacht. Tot morgen

1. Marc:
    6 juni 2022
    Ben een beetje jaloers op de mooie ritten.
  2. Johan De Mild:
    6 juni 2022
    Op je nuchtere maag beginnen klimmen, enkel voor echte toppers weggelegd. 😉😉🚴🚴
  3. Guy en Gerd:
    6 juni 2022
    De fauna en flora hebben zelfs voor jullie nog verrassingen ... en ook wij leren bij. Zware rit , stadsbezoek en dan nog 105 km ... wat een (volgehouden) prestatie . Alleen twijfel ik soms of de échte Nora wel mee is want deze op de foto drinkt af en toe zelfs een pintje bier !
  4. Pauwels Ria:
    6 juni 2022
    Knap hoor ! Mooie foto’s ! Een heerlijk landschap om door te fietsen !
  5. Leen G:
    6 juni 2022
    Jullie zijn echt de dappersten der Belgen. En het schilderij waardoor jullie fietsen wordt alsmaar intenser, zo’n mooie beelden en. Kleuren. Hoeveel km moeten jullie nog trappen?
  6. Magda Van Cleynenbreugel:
    Wat een knappe prestatie weeral ! 💪
    En wat een mooie kathedraal !
    Hopelijk een goeie nacht . Slaap lekker 😴🛌💤
  7. Frans Tuyteleers:
    6 juni 2022
    Burgos...klonk mij zo bekend in de oren. Daar zijn wij ( Leo, Koen en ik ) zelfs naar de pelgrimsmis geweest. Heel mooie kathedraal .In Burgos zelf hadden wij ook een fantastische grote refuge gevonden. Misschien ga je nu ook meer en meer stappers tegenkomen . Heel tof dat we jullie kunnen volgen. We wensen jullie voor de volgende dagen nog heel goeie benen.
  8. Frank & Veerle:
    7 juni 2022
    Jullie zijn indrukwekkend bezig, moedige fietsers! Maar jullie worden wel rijkelijk beloond met natuur, cultuur en een vleugje spiritualiteit...
    En dan mijn onvermijdelijke commentaar op jullie floristieke avonturen: het blauwe bloempje is waarschijnlijk geen Smal vlas maar Overbijvend vlas (Linum perenne), opnieuw een plant van kalkrijke bodems. (Smal vlas is een zeer tenger plantje met kleine witte tot vaal-blauwe bloempjes.)