19de dag Najéra - Santovenia de Oca 85km

5 juni 2022 - Santovenia de Oca, Spanje

Vandaag de dag begonnen met 13°C en geen zon. Dat was fris op de fiets. Nadien wel een flauw zonnetje en een stevige tegenwind. Het werd een dag van veel klimmen met als hoogtepunt de Col de Petraja, 1150m. In totaal maakten we vandaag 1026 hoogtemeters.

Najéra is duidelijk een uitgaansstadje voor jonge Spanjaarden. Tot 's morgens vroeg galmde de muziek door de straatjes. Maar geen nood, toch goed geslapen.

Bij het verlaten van Najéra fietsten we al vlug tussen de velden en de uitgestrekte natuur. Totaal onverwacht spotten we langs de weg een hop. Een hele mooie vogel! Alsof het nog niet volstond kwamen ook gele kwikstaartjes ons gezelschap houden. Een beetje verkleund bereiken we Santo Domingo. Het historische binnenstadje is mooi met zijn kathedraal en het vroegere hospitaal voor pelgrims dat nu een hotel is. Verder voelt het stadje wat desolaat aan. Met behulp van het zonnetje fietsten we ons terug warm. Op een kruispunt staat een mooie kunstige wandelaar en de St Jacobsschelp  in kortenstaal. In het eerste cafeetje dat we tegenkomen ontmoetten we Antonio, een Belgische langeafstandsfietser met Spaanse roots. Wat we niet wisten is dat de zetel en voorzitter van BRM club in Lier woont. BRM staat voor België randonneurs mondiaux.

We kwamen hem terug tegen op onze overnachtingsplaats maar hij reed nog 70km verder. Hopelijk haalt hij het want vermoeid was hij al wel.

We rijden verder door een streek waar heel veel aan groenteteelt gedaan wordt:  aardappelen,  erwtjes voor conserven en uitgestrekte velden met pepertjes die ook geleden hebben onder de koude.  In Tosantos zien we in de verte weer een mooi kerkje liggen. Langs de kant van de weg maken we foto's van de bloemen in de berm: de kandelaarstoorts en de Esparcette. Van deze laatste hebben we nog nooit gehoord. Met vermoeide benen bereiken we Santovenia de Oca waar we in de albergue El camino de Santovenia 2 bedden gereserveerd hadden. Momenteel zijn we hier nog alleen. Tot morgen