19de dag Najéra - Santovenia de Oca 85km

5 juni 2022 - Santovenia de Oca, Spanje

Vandaag de dag begonnen met 13°C en geen zon. Dat was fris op de fiets. Nadien wel een flauw zonnetje en een stevige tegenwind. Het werd een dag van veel klimmen met als hoogtepunt de Col de Petraja, 1150m. In totaal maakten we vandaag 1026 hoogtemeters.

Najéra is duidelijk een uitgaansstadje voor jonge Spanjaarden. Tot 's morgens vroeg galmde de muziek door de straatjes. Maar geen nood, toch goed geslapen.

Bij het verlaten van Najéra fietsten we al vlug tussen de velden en de uitgestrekte natuur. Totaal onverwacht spotten we langs de weg een hop. Een hele mooie vogel! Alsof het nog niet volstond kwamen ook gele kwikstaartjes ons gezelschap houden. Een beetje verkleund bereiken we Santo Domingo. Het historische binnenstadje is mooi met zijn kathedraal en het vroegere hospitaal voor pelgrims dat nu een hotel is. Verder voelt het stadje wat desolaat aan. Met behulp van het zonnetje fietsten we ons terug warm. Op een kruispunt staat een mooie kunstige wandelaar en de St Jacobsschelp  in kortenstaal. In het eerste cafeetje dat we tegenkomen ontmoetten we Antonio, een Belgische langeafstandsfietser met Spaanse roots. Wat we niet wisten is dat de zetel en voorzitter van BRM club in Lier woont. BRM staat voor België randonneurs mondiaux.

We kwamen hem terug tegen op onze overnachtingsplaats maar hij reed nog 70km verder. Hopelijk haalt hij het want vermoeid was hij al wel.

We rijden verder door een streek waar heel veel aan groenteteelt gedaan wordt:  aardappelen,  erwtjes voor conserven en uitgestrekte velden met pepertjes die ook geleden hebben onder de koude.  In Tosantos zien we in de verte weer een mooi kerkje liggen. Langs de kant van de weg maken we foto's van de bloemen in de berm: de kandelaarstoorts en de Esparcette. Van deze laatste hebben we nog nooit gehoord. Met vermoeide benen bereiken we Santovenia de Oca waar we in de albergue El camino de Santovenia 2 bedden gereserveerd hadden. Momenteel zijn we hier nog alleen. Tot morgen

1. Pauwels Ria:
    Knappe prestatie , zo over de bergen fietsen . Grt Ria
  2. Magda Van Cleynenbreugel:
    5 juni 2022
    Zo te lezen was het een zwate rit vandaag !
    Proficiat ! Die pint is dubbel en dik verdiend 🍻
  3. Gilberte Versonnen:
    5 juni 2022
    Was precies een zware rit.
    Geniet nu maar van de rust en het bed.
    Lassen jullie geen rustdag in?
    Ik ga in alle geval weeral genieten van de mooie foto's.
  4. Nicole Ronny:
    5 juni 2022
    Weerom een prachtig dagverslag.
    Na zulke rit zal een goed bed wel deugd doen.
    Super bezig.
    We kijken uit naar de volgende reisverslagen.
  5. Griet Geeroms:
    5 juni 2022
    Toch weeral 85 km door berg en dal met een bepakte fiets. Goed gedaan en een goede nachtrust voor een nieuwe tocht morgen.
  6. Meeus Lode:
    5 juni 2022
    Ik heb even moeten zoeken en heb hem toch gevonden…jullie mascotte.
  7. Lieve:
    5 juni 2022
    Heel goe bezig, doe het nog goed
  8. Frieda:
    Geweldig goe bezig !! Respect 🚵‍♂️🚵
  9. Frank & Veerle:
    6 juni 2022
    1026 hoogtemeters: nogmaals respect! En dan iets over de natuur (ik kan het niet laten): de observatie van een Hop is fantastisch. Esparcette ken ik zelf van in de kalkgebieden van Frankrijk (Cao Blanc Nez) en de Whiteboards Cliffs of Dover in Engeland. Reden jullie door een kalkgebergte?
  10. Johan De Mild:
    6 juni 2022
    Jullie gaan er stevig tegen aan.
  11. Hilda Vertommen:
    7 juni 2022
    nog effie en dan kunnen jullie trots zijn op jullie fameuze tocht
  12. Marleen VB:
    7 juni 2022
    Wow ..zo'n stevige tochten... puur op wilskracht en doorzettingsvermogen! Super fietsers zijn jullie...
    Mooie omgeving telkens en hopelijk veel warme mensen onderweg.
    Tijdens en vooral na de inspanningen: genieten maar!
    Goeie moed verder...jullie doel komt dichterbij.
    En de stappende beelden onderweg zijn 'lotgenoten' van weleer , mooi uitgebeeld ;-)