22ste dag Leon - Ponferrada 115km

8 juni 2022 - Ponferrada, Spanje

Vandaag bewolkt, goede temperatuur maar de westenwind 4 bft blijft de hele dag in het nadeel.

We verlaten Leon en al vlug krijgen we een stevige klim voor de wielen geschoven. Onderweg zagen we een mooie gestileerde kerktoren en natuurlijk ook weer ooievaarsnesten op andere kerktorens. We rijden het dorpje Hospital de Orbigo over de beroemde brug over de Rivier Orbigo.

Ons volgend stadje op de route is Astorga. We komen het stadje binnen met een korte klim van meer dan 20%, even de fiets aan de hand. Het voormalig bisschoppelijk paleis is een schepping van de architect Gaudi .

Vanaf hier start de klim naar de cruz de ferro, 1504m hoog. De kilometers klimmen door een ruig maar mooi landschap. Eenmaal boven is het koud ,mistig en regenachtig. Het weer kan omslaan. Cruz de ferro is een simpel ijzeren kruis boven op een boomstam op het hoogste punt van de weg. Het is een ijkpunt voor de peregrinos. Nog even een volgende steile top over en dan volgde een lange steile afdaling met vele haarspeldbochten. We rijden tot in Ponferrada en logeren in een klein familiehotel San Miguel.  We maken nog een korte wandeling door het centrum en eten een lekkere pizza. Het was best een vermoeiend dag, slapen zal geen probleem zijn. Tot morgen.

1. Ludo:
    8 juni 2022
    De laatste loodjes en jullie zijn er. Toppers
  2. Jef & Emma:
    8 juni 2022
    Hoi koppel, jullie trappen door en in de goede zin van het woord natuurlijk. En ja (het ligt voor de hand) verlies de pedalen niet nu jullie er bijna zijn.
    Maar alle gekheid op een stokje, één van die ooievaars is op weg naar onze schoondochter en zoon. Laat hem door éh.
  3. Frans Tuyteleers:
    8 juni 2022
    Nu is het echt aftellen geblazen, hopelijk met de wind in de rug. Nog zoooooveeeel succes gewenst!!!
  4. Frank & Veerle:
    8 juni 2022
    Hupsakee, weeral meer dan 100 km dichter bij jullie doel. Nog een paar honderd km te gaan en dan zijn jullie er. Jacob staat jullie ongetwijfeld al op te wachten... Een rustig weekend lonkt...
  5. Gilberte Versonnen:
    8 juni 2022
    Gelukkig komen de stevige klimpartijen nu jullie al zo goed getraind zijn.
    Nog veel succes voor de rest van de tocht. Hopelijk blijven jullie de rest van de tocht van blessures of pannes gespaard.
  6. Johan De Mild:
    9 juni 2022
    Jullie fietsen overal goed door en komen steeds dichter bij het doel. Proficiat voor zoveel doorzettingsvermogen.
  7. Jef:
    9 juni 2022
    nog ff op de tanden bijten en dan wacht jullie mooie beloning. Alvast dikke proficiat en heel veel respect. hoedje af voor zo'n prestatie.
  8. Griet Geeroms:
    9 juni 2022
    Het is zoals met oude diesels : eenmaal goed warm gedraaid, niet meer te stoppen. Geweldig toch en, nog steeds één motto blijven trappen 🚵🏼‍♂️🚵🏼‍♂️🚵
  9. Hilda Vertommen:
    9 juni 2022
    proficiat zoveel mooie dingen gezien en wij ook door al die mooie foto's en uitleg daarbij , nog effie en dan komt de beloning .
  10. Marleen VB:
    9 juni 2022
    een reis me de auto van hier thuis bracht ons ook eens en Leon: mooie stad
    goed bezig jullie amai, met een beladen fiets is wat anders dan met de wagen :-)