88km Marnay - Mirebel dinsdag 30 mei

30 mei 2023 - Châtillon, Frankrijk

Gisterenavond lagen we niet vroeg in ons bed, we hadden nog een gezellige babbel met een Nederlands fietskoppel.  Onder een stralende zon verlaten we de camping en fietsen naar Mirebel waar we een B&B geboekt hebben omdat er nergens in de omgeving een camping te vinden is. Na7km doemt het kerkje van Lavernay op. Het heeft een speciale toren met een kleurig koepeltje. Tijdens het vervolg van onze rit stellen we vast dat heel wat kerkjes zo gebouwd zijn. We fietsen verder langs de oevers van een riviertje.  De electriciteitskabels die onze weg volgt lijken wel versierd met vogeltjes. Als belangrijkste nieuwkomers zien we de gele kwikstaart en de kneu. We stoppen even aan Salines Royales in Arc-en-Senans. In 1773 werd een heel complex gebouwd rond de zoutwaterbron om zout te ontginnen.  Nu is het historisch erfgoed waar men zeer trots op is. We poseren even voor de ingang. We verlaten dit dorp vial een echte bloemenstraat, weelderige magrieten langs beide kanten van de weg. We rijden het departement Jura binnen en worden begroet door een nachtegaal die zich de longen uit het lijf zingt. Verderop komen we een rare snuiter tegen maar onze metgezel is werkelijk van niemand bang. Bij een stop langs de wegkant treffen we een onopvallend bloemetje maar het hoeft ook niet altijd uitbundig te zijn. Onze laatste zware opdracht kondigt zich aan.  Vanaf Poligny start de klim naar Plasne 4300 m aan 6%. Het uitzicht over het dal was wondermooi maar een foto nemen zat er niet in. We verteerden de klim vrij goed en even voorbij het dorp worden we beloond met een prachtig uitzichtpunt: Cirque de Ladoye, een klein riviertje dat je nauwelijks ziet heeft een diep trechtervormig keteldal uitgesleten. Zo een dal noemen ze in Frankrijk een   cirque. Spoedig bereiken we Mirebel  waar Dany en Jeannine, kranige tachtigers, ons verwelkomen in een sfeervol B&B. Voor onze naaste buren even vermelden dat de lessen Frans die we samen met Bent volgen ons hier al flink geholpen hebben. Volhouden dus. Het enige plaatselijk restaurantje is zoals zo vaak gesloten.  Vanavond spreken we ons noodrantsoen aan, overheerlijke noedels, en als dessert krijgen we van onze gastvrouw een lekkere meloen. Morgen zetten we onze tocht verder.

1. Pauwels Ria:
    30 mei 2023
    Elke dag leuk om jullie verhaal te lezen !
  2. Anne-Mie De Winne:
    Dag Nora , dag Erik !
    Ook wij lezen elke avond met “ veel goesting” jullie reisverhaal en zien dat het goed is !
    En nu is het onze beurt om te vertrekken , weliswaar niet met de fiets , maar gaan het toch niet aan ons ecologisch hart laten komen als we morgen met een grote vogel de lucht in gaan …!
    Anne-Mie & René
  3. Magda Van Cleynenbreugel:
    30 mei 2023
    Door jullie dagelijkse verhalen voel ik mij ook beetje op fietsvakantie 👍😄.
    Zeker nu ook bij ons de zon al een tijdje van de partij is en ook nog even blijft aanhouden ☀️🌞. Tenminste als we het weerbericht mogen geloven !
    Tot morgen dan maar weer ! En nu : oogjes dicht en snaveltjes toe . Slaaplekker 😴💤🛌
  4. Valerie:
    31 mei 2023
    Bericht van buurman Bent: volgend jaar dan een trip naar de Moezel want dan krijg ik Duits 😉!
  5. Frank & Veerle:
    31 mei 2023
    Goed idee van buurman Bent! En ongetwijfeld krijgt hij ook Engels en kunnen jullie dat ook eens opfrissen om dan een fietstocht te plannen in het groene Albion.
    Intussen genieten wij mee met jullie avonturen en blijf ik (Frank) hardnekkig proberen alle bloemetjes te identificeren.
  6. Jef:
    31 mei 2023
    ik ben altijd benieuwd naar het vervolg ! bedankt om het met ons te delen.
  7. Marc:
    1 juni 2023
    Mooi en een beetje geluk met het weer mag je hebben ritten.Ben wat jaloers op de mooie ritten.