96km Luxemburg - Hemilly vrijdag 26 mei

26 mei 2023 - Hémilly, Frankrijk

Na het ontbijt in de jeugdherberg checken we uit en fietsen we Luxemburg door via een rustig fietspad. Totaal onverwacht rijden we voorbij een gedenkplaat van wellicht Luxemburgs meest bekende wielrenner: Charly Gaul, een echte wielrenner legende. We zijn in goed gezelschap. In Hesperange rijden we voorbij de okergelige kerk waarachter ook nog een kasteelruïne komt piepen.  In een dorpje even verderop zien we een gouden appel afkomstig van de oude boomgaard een beetje verderop. We rijden  Frankrijk  binnen en zien algauw de koeltorens van de kerncentrales van Thionville. We werden plots verrast door de zwarte wauwen die boven de velden circuleren. In Luttange passeren we de kerk en juist daarachter staat nog een mooi kasteel. Ģans het fietstraject dat we volgen ligt bezaaid met kuitenbijters van 2 tot 8% stijgingsgemiddelde. We gunnen onze fietsen dan ook een rustpauze. Uiteindelijk komen we aan in Hemilly, een dorpje met 130 bewoners en 1 B&B. Maar wat voor één: vriendelijk ontvangt, en al dadelijk blijkt dat Marie en François elk hun passie hebben.  Marie is gebiologeerd door Afrika en dat merken we in het hele huis door. François is de duivel doet al en heeft het hele huis gerestaureerd en verbouwd tot een met hout verwarmd binnenzwembad toe. De huiszwaluwen worden ieder jaar opnieuw gastvrij ontvangen en de kerkuil voelt zich prima thuis in de geplaatste nestkast. In het dorpje is er geen enkele voorziening maar er is een minivoorraadje om zelf te koken.Echt een bijzondere plaats om te verblijven.

Morgen trekken we naar Luneville, een goede 80km verderop. Wellicht de enige plaats in de omgeving op onze route waar er overnachting te vinden is. We laten het morgen weten.

1. Frieda:
    26 mei 2023
    Fantastisch plaatsken om te overnachten indeed !
    Goe bezig daar !
  2. Meeus Lode:
    26 mei 2023
    Na 96 km een frisse duik is verdiend.
  3. Van Pée Monique:
    Jullie doen dit super👍👍👍
  4. Ann:
    26 mei 2023
    Het is leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Bij Marie en François moet het fantastisch zijn om te overnachten.
  5. Pauwels Ria:
    Knappe prestatie
  6. Jef:
    27 mei 2023
    ik duim dat het zo vlot mag blijven gaan ! mooi !
  7. Magda Van Cleynenbreugel:
    27 mei 2023
    Goed dat je uw fietsen af en toe laat rusten 😉.
    Toffe b&b ! genieten maar .
    Tot de volgende
  8. Lieve en Philippe:
    Hallo Nora en Erik,
    Alweer een eind onderweg ! Gelukkig blijkt het weer, tot nog toe, een lekker fietsweertje.
    Jouw plastische beschrijving van wat groeit en bloeit, piept en zingt en vliegt… laat ons meegenieten van jullie heerlijke fietstocht ( weliswaar… met de benen op de bank, in plaats van op de trappers 🤭). Waarvoor dank. Fijne tocht verder🍀
  9. Annick Zwaan:
    29 mei 2023
    Wat een plezier om jullie reisverslag te lezen. 😉