9de dag Poitiers - St Angeau 102km

26 mei 2022 - Saint-Angeau, Frankrijk

Vandaag licht bewolkt, soms wat frisjes, minder wind, kortom ideaal fietsweer. Ontbijten samen met de 3 andere stappers, elkaar een buen camino gewenst en de fiets op. Via een steile klim verlaten we Poitiers en al vlug fietsten we voorbij de abdij van Nouaille- Maupertuis. Snel een selfie genomen. Vogels waren minder van de partij en dan kreeg de flora meer aandacht.  Zo zagen we langs de kant een mooie bloem. Kenners aan de slag, wie van jullie weet welke bloem dit is?  In Charroux tegenover de mooie overdekte markthal een tas thee gedronken, tegenover de oude toren van de abdij. Terug op de fiets en trappen maar. 3 grote Franse ezels met ruwe vacht staarden ons aan.  Even een goede dag aan gezegd. Bij het binnenrijden van Nanteuil zagen we de abdijtoren met de mooie daken. Hier zouden we ook overnachten op de camping. Maar wat bleek, helemaal verlaten en ketting aan de poort. Nochtans hebben ze een mooie website waar alles koek en ei lijkt. Dan maar verder fietsen en hopen dat de volgende camping wel open is. Na een goede 20km komen we aan in St Angeau . Tof campingske uitgebaat door een Engelsman en deze is open.  Hij is supervriendelijk, leidt ons rond op de camping en biedt zelfs een pomp aan om onze luchtmatrassen op te blazen.'S avonds kunnen we hier ook blijven eten voor 10 euro en het heerlijk ontbijt met spek en eieren voor 4,50 euro. Straks plannen we de dag voor morgen.  Tot morgen!

1. Fabienne & Rudy:
    26 mei 2022
    Volgens Luc De Naegel is het een soort orchidee maar op de foto kan hij niet goed zien welke het is.
    Jullie hebben weer flink gefietst. Ik doe mijn hoedje af voor jullie. Nog veel fietsgenot!
  2. Leen Meeus:
    26 mei 2022
    Volgens obsIdentify (nog niet geïnstalleerd?): 59 % gevlekte rietorchis, 14 % brede orchis. Maar jullie leeuwtje camoufleert de bladeren denk ik en daardoor is de identificatie niet gemakkelijk.
  3. Jef:
    26 mei 2022
    Poitiers ,doet me denken aan iets uit de geschiedenis maar ik weet ni meer wat ?
  4. Leen Meeus:
    26 mei 2022
    Van de foto zonder leeuwtje (die had ik eerst niet gezien) zegt obsIdentify: 56% bosorchis, 13 % gevlekte orchis en 11 % gevlekte rietorchis. Allee, in elk geval een mooie orchidee.
  5. Johan De Mild:
    27 mei 2022
    Mooi, zou enkele dagen kunnen rond flaneren in die dorpjes en steden. Misschien wel weken of maanden. 😉😉😀
  6. Frank & Veerle:
    27 mei 2022
    Het is Hondskruid (Anacamptis pyramidalis), een vrij algemene orchidee, vooral op kalkrijke bodem.
  7. Frank & Veerle:
    27 mei 2022
    Hondskruid (Anacamptis pyramidalis), een mooie orchidee, vrij algemeen op kalkrijke bodem.
  8. Frank & Veerle:
    27 mei 2022
    Oei, ik heb mijn vorige berichtje blijkbaar tweemaal gepost... Overigens, mijn grootste respect voor jullie prestatie! Ik zou het niet kunnen...
    En wat Poitiers betreft: ik meen te weten dat het stadje meermaals het toneel geweest is van bloedige veldslagen, zoals die van Karel Martel (Christendom) tegen de Moren (Islam) en later (in de Middeleeuwen) tussen Frankrijk en Engeland. Voorwaar een betekenisvol contrast met jullie vredige passage...